Elämäni hetket

Elämäni on kääntänyt uuden sivun,

se on ollut jo jonkin aikaa.

En vain ole huomannut sitä,

ollessani edelleen edellisellä sivulla.

Nyt kuitenkin ymmärrän,

että sivu on vaihtunut.

Ja vaihtuu lähiaikoina vielä uudestaan,

sitä ainakin toivon.

 

Kuinka voin unhoittaa

Uudet tuulet puhaltavat,

huomaan sen nyt.

Miltä tuntuu kun unohtaa,

kun ei muista edellistä vappua,

tai onko ollut sairaana.

Tiedän miltä se tuntuu,

turhauttavalta, pelottavalta.

Mitä sitten ensi vuonna,

kun ei edes edellisvuoden tapahtumia muista.

 

Toisen tytön kanssa

Kylmä kivi joen rannalla,

toisella puolella talo,

joessa hiekkasaari.

Katson taloa surullisin mielin,

siellä seisoo tyttö ja poika,

he ovat nyt yhdessä.

Minun paras ystäväni,

entinen sellainen,

istun yksin ja odotan.

Tulevaa kostoa.

 

Surun aallokko

Onko tosiaan niin.

että erottiin.

Ainiaaksi kaukaisiin,

riitoihin ja murheisiin.

Sinä uusiin tunteisiin,

ystäväni lämpimään syliin.

Uusiin koitoksiin,

mielihyvän tunteisiin.

 

"Runot ovat siis minun itseni kirjoittamia kaikki. Eivät kerro tämänhetkisestä elämästä, ainakaan kaikki, vaan oon keränny myös vanhoja runoja, joita olen kirjoitellu vuosien varrella. Huimina teinivuosina ja silloin kun tunteet vyöryivät suuntaan ja toiseen, eikä oikein itsekään tiennyt mitä ajatteli. Runoja oon kirjotellu siitä asti kun vain voin muistaa, osa runoista on kyllä tähän päivään mennessä tuhoutunut, mutta n. 10 vuoden takaa on ensimmäiset runot, jotka oon tänne kirjoittanut.

Kaikki runot kertovat jotain elämästäni ja sen vaiheista, mitä olen juuri silloin ajatellut. En siis tempaa näitä vain jostain tuulesta, vaan ne nimenomaan kertovat minusta. Varsinkin silloin kun on ollut jokin kriisi päällä, runoja tulee paljon, se auttaa pysymään tolpillaan ja myös näkee vihkoista sitten, että miten kriiseistä on selvitty ja milloin on tullut seuraava. Nykyään kriisejä on vähemmän, joten runojakaan ei ole tullut niin paljoa kirjoiteltua. Yleensä vain silloin kun ahdistaa ja ne saa purettua sitten sanoiksi. En ole kenenkään antanut lukea runojani, ennen tätä blogia tietysti."